כשאתם מגבשים תכנית של פתיחת עסק, אתם צריכים לחשוב בראש שונה מזה של תלמיד, חייל או אדם אחר שכפוף לאחריותו של מאן דהו. בעוד שבעבר הייתם עושי דברו של מישהו שהחליט החלטות יצירתיות, כעת אתם בעלי היצירה. המשמעות המעשית של זה היא שאתם צריכים למצוא תחום עיסוק בו הכישרון שלכם, או הידע שנדרש בשביל להצליח בו – גדולים ורחבים לאין שיעור. מאידך, כן חשוב שתהיה איזושהי משמעת עצמית שקצת מזכירה את זו שהייתה לכם בהיותכם שכירים או חיילים. אחרי הכל, לא כולנו יודעים הכל, גם לא בתחום החזק שלנו. התפתחות מקצועית חשובה לכל בעל עסק כאוויר לנשימה. בנוסף, גם בנקודה בה הידע של בעל העסק בשיא הוא צריך לרכז מאמצים בשיווק ובקשרים עם הלקוחות במדיה הכתובה ובזו שבעל פה.
בחירת תחום העיסוק היא שילוב של חוזקה וגם אהבה בלתי מתפשרת עבורו
מחד, חוזקה ברוב הנושאים הקשורים לאותו תחום עיסוק מזכה אותך בעשייה איכותית, שמגדילה את סיכוייך לפתח ביקושים ולהצליח. מאידך, אתה צריך לוודא שזה תחום מוכח, כזה שאתה ביחסים טובים כלפיו גם בימים רעים. עליך לשאול את עצמך ‘היום אני טוב, מה יהיה עוד 5 שנים כשיהיו טובים ממני’? אם אתה יודע מה המשמעות המעשית של ‘להיות טוב יותר ממה שאני עכשיו’, ואתה מדמיין תסריטים לא טובים עד כדי חוסר הנאה מהמקצוע, עדיף לא לפתוח בו עסק. ניתן, מבחינה מעשית, להכריז כי העסק נועד רק למתחילים, ועל כן הוא יספק רק עבודות קלות, אבל זה גם מקטין בטירוף את הביקושים וגם מדכא את היצירה והופך את ההתעסקות לעבודה ממועטת פונקציות. מוטב להשקיע מחשבה ולמצוא תחום בו החוזקה שלך היא ללא תנאי, וגם האהבה שלך למקצוע הוכחה כיציבה לרבות בזמנים קשים.
תחום העיסוק יכול להיות גם משהו שהגעה לרווחיות בו נראית מורכבת
בעבר, בשנים הראשונות לאחר שנת 2000, כמעט כל עסק חדש שנפתח היה חברת הייטק. מי שרצה ללכת למוזיקה או תקליטנות היה נחשב לשוגה מבחינה כלכלית. כיום עיקר העסקים המצליחים הם עסקי מוזיקה, גם ניגונים וגם תקלוט. מה אנו למדים מכך? שביקוש למקצוע או דבר נזיל והוא משתנה מהיום להיום. אנו מאמינים בכך שאם אתם טובים מאד בתחום מסוים, ויש לכם כשרון שלא ניתן להסבירו במילים (הערה: לכל אדם יש לפחות תחום אחד כזה גם אם הוא לא יודע על כך), ניתן להגיע לשגשוג כלכלי באותו תחום. ישנם אנשים שהגיעו לשגשוג לאחר קורס יזמות עסקית, ממש באותה רמה של מוזיקאים ועובדי הייטק.