יזם זו תכונת אופי של אדם שלא מסתפק במה שיש לו, קשה לו להיות שכיר והוא שואף לשפר את מצבו הכלכלי, התעסוקתי והכללי, כדי להגשים את המטרה היזם מוכן להקריב מקום עבודה, הון עצמי וזמן.
היזם הוא פורץ דרך, גם אם הוא מקים עסק בתחום קיים (מסעדה, מכולת, חנות בגדים) או ממציא מוצר או שרות שלא קיים או מבסס את העסק על שיפור של מוצר או שרות קיים.
בדרך כלל היזם מתחיל לבד, עם רעיון שמנקר לו בראש, נבנה בהדרגה ומעסיק את ראשו ביום ובלילה.
היזמים נחלקים לשני סוגים:
1. מי שנולדו יזמים בנפשם – אנשים שנולדו עם רוח יזמית עצמאית ויצירתית וכל חייהם
יודעים ומשוכנעים שהם יקימו עסק ויגשימו את חלומם לפתוח עסק משלהם.
2. מי שהפכו יזמים מכורח הנסיבות – אנשים שבמשך תקופה ארוכה היו שכירים ועבדו
במקומות עבודה מסודרים אך עם הזמן הרגישו צורך לעשות שינוי בחייהם, להיות
עצמאים, להקים עסק משלהם ולהיות המנהלים של עצמם.
בקבוצה זו נכללים גם מי שפוטרו מעבודתם או שהם מובטלים מחוסר ברירה ואז החליטו
לפנות לעולם היזמות ולהקים עסק.
מסתבר כי דווקא היזמים מהקבוצה השנייה הם אלו שמהווים חלק ניכר מהיזמים בארץ, ולרוב העסק אותו הם פותחים מצליח מכיוון שהם מונעים מהחשש לכישלון ומהפחד שיישארו ללא פרנסה,נראה שבמידה רבה זהו מתכון חשוב להצלחת כל עסק חדש – החשש מכישלון והרעב להצלחה.
במטרה לעודד הצלחת יזמים להלן מספר כללי ברזל אליהם חייב כל יזם לתת את דעתו בטרם הוא מקים עסק.
המלצה ראשונה ליזמים
לעסוק בתחום אותו הם מכירים.
המלצה זו מטרתה לקצר את תהליך ועלויות הלמידה של מקצוע או תחום חדשים, מסתבר כי במיוחד בשוק התחרותי כיום בו קיימת תחרות עזה בכל תחום ותחום וסביר להניח כי כל עסק אותו תחליטו לפתוח תמצאו בו תחרות קשה מכאן שהרווחיות של כל עסק וגם של העסק שלכם מושפעת בהרבה מהידע, מהמקצועיות ומההתמחות של בעלי העסק.
לדוגמא: יזם שיחליט לפתוח פיצריה ללא ידע מוקדם ישכור מקום, יקנה רהיטים וציוד (תנורים, מקררים כסאות ושולחנות) וכן יקנה חומרי גלם (קמח, שמרים רוטב עגבניות וגבינה צהובה) קיימת סבירות גבוהה כי היזם לא יצליח להתחרות במחירי השוק הנמוכים, יכנס להפסדים ויאלץ לסגור את העסק.
תרחיש זה יכול היה להימנע אם היזם היה בעל ניסיון בתחום והיה יודע לפני שהקים את העסק כי במרבית הפיצריות בארץ לא נעשה שימוש בגבינה צהובה אמיתית אלא בגבינה סינטטית שמורכבת מחלבונים ומוזילה את עלויות הייצור בעשרות אחוזים.
במידה והיזם בכל זאת מעוניין לפתוח עסק בתחום בו אין לו ניסיון מומלץ כי לכל הפחות יתנסה בעבודה כשכיר, בעסק דומה לעסק אותו הוא מעוניין לפתוח ויתחיל ללמוד את התחום ואת סודות המקצוע שיסייעו לו בהקמת העסק הפרטי שלו בעתיד, תקופת הלימוד וההכשרה הנדרשים בעסק דומה הם בין חצי שנה לשנה.
המלצה שנייה ליזמים
הקשב לביקורת הסובבים אותך.
למרות שכל יזם מגבש רעיון עסקי והוא רואה בדמיונו את העסק ,המוצר/השרות שיטת השיווק והמכירות, למרות כל זאת חשוב לא להינעל על הרעיון, הקונצפט, ודרך היישום שלו חובה להתייעץ עם בעלי מקצוע, לא כל מה שנראה לנו נכון הוא אכן כך ולא כל מה שאנחנו חושבים שאנשים צריכים, הם מוכנים לקנות.
מקרה שקרה, יזם בן 23 שהחליט לשווק תפוחי אדמה, הסתמך על הדוד שהוא חקלאי תפוחי אדמה וותיק ומבוסס וזה עונה על עקרון הכרת התחום, החליט לקנות משאית ב 250,000 ₪ עם מתקן הרמה וכל הציוד הנלווה. היזם לא הקשיב לביקורת ופעל בניגוד להמלצתנו שהייתה, לשכור משאית כדי לבחון את כדאיות העסק ורק בשלב מאוחר יותר לקנות משאית.
היזם התחיל למכור, כדי לעזור לו, אך פעם נוספת לא הקשיב להמלצתנו שהייתה להגביל אשראי ללקוחות, עד שנעקץ ב 50,000 ₪.
כשהחליט לסגור את העסק ולמכור את המשאית בא לבקש עזרה, לראשונה כששוחחנו עם קונה פוטנציאלי שהסביר לנו שהוא דואג ליזם כמו לבן שלו, הבנו שהוא נוכל, מה גם שהציע לקנות את המשאית ב 100,000 ₪ פחות אחרי שהייתה על הכביש 5 חודשים.
היזם עבר שלשה שלבים עיקריים בהקמת העסק ,ניהול העסק וסגירת העסק בכל אחד מהשלבים הוא ביצע טעויות שעלו לו הרבה כסף ובכולן היה עליו להתייעץ.
המלצה שלישית ליזמים
לשתף את בני הזוג כסביבה תומכת.
מחייבת השקעה גדולה של זמן, תשומת לב וכסף. כדאי לגייס את הסכמת המשפחה ואת תמיכתה להתמודדות משותפת עם הקשיים, מגבלות הזמן וההכנסה הלא יציבה, לא מומלץ ששני בני הזוג יתפטרו כדי להקים עסק.
המלצה רביעית ליזמים
לפתוח עסק רק עם שותף בעל יתרונות משלימים לשלו.
יש הרבה מקרים שלשותף שאני בוחר להקמת העסק יש תכונות שמשלימות את מה שאין לי כמו שותף אחד שחזק בשיווק והשני חזק בעבודה ובניהול שוטף, ההמלצה היא להקפיד לבחור שותף עם תכונות משלימות לך ולא עם תכונות זהות לשלך.
המלצה חמישית ליזמים
להכיר את כל תחומי הפעילות של העסק .
פרסום, מכירות, אינטרנט, ניהול כספים, גבייה מלקוחות, שכר עובדים, וכו’. התמצאות של היזם בכל התחומים חיונית כי ראשית זה חוסך עלויות כי אין הצדקה לשכור נותני שירותים נוספים, עקב היקף הפעילות הקטן.
שנית כדי שבעל העסק יבנה את העסק נכון, עליו להכיר את כל תחומי הפעילות של העסק, גם תחומים בו יכול להיות שאינו מעוניין להתעמק כגון כספים או גבייה מלקוחות.
כל הזכויות שמורות לביה”ס ליזמות עסקית המעביר הכשרה מלאה ליזמים בקורס יזמות עסקית.