קניין רוחני – מדגם וסוד מסחרי

התמצאות בקניין רוחני אצל יזמים

יזם המתכנן לפתוח עסק צריך להתמצא בתחום הקניין הרוחני בכלל ובמדגמים וסודות מסחריים בפרט. בקיאות בנושאים אלה תעזור ליזם להיערך מפני גניבת קניינו הרוחני וכמובן תמנע ממנו לעשות מעשים היחשבו כגניבת קניינם הרוחני של אחרים. בית הספר ליזמות עסקית מתכבד להגיש ליזמים מידע בסיסי לגבי מדגמים וסודות מסחריים.

1. מדגם – מוגדר בפקודת הפטנטים בס’ 2. מדגם הוא צורה של מוצר, המילה זכות יוצרים יכולה הייתה להתאים למדגם אם היה מדובר בדבר מיוחד כל שהוא יצירה, אך מדובר כאן בדברים פונקציונאליים.
המדגם הוא דבר הנלווה למוצר תעשייתי, והרעיון הוא שצורת המוצר מאבחנת אותו בפני הציבור.
המדגם נועד להגן על הצורה המיוחדת של המוצר – אם לאדם יש צורה מיוחדת של מוצר, לדוגמא סוגי פמוטים שונים המיוצרים ע”י הצורפים, כאשר אדם לוקח את הצורה הזאת יכול להיות שעושה עבירה של גניבת עין – רוצה שלקוחותיו יחשבו שהם קונים מוצר של חברת “הצורפים”.
ע”מ להוכיח גניבת עין במקרה כזה יש רק להוכיח שנרשם מדגם, הקושי הוא בהליך רישום המדגם בו יש להוכיח לרשם כי יש טעם ברישום המדגם.
*סימן מסחר מזהה את המוצר אך אינו חלק ממנו – המדגם הוא צורת המוצר וחלק ממנו.

2. סוד מסחרי – מוגדר בחוק עוולות מסחריות בסעיף 5.
הסוד המסחרי הוא קניין סודי לדוגמא נוסחה של תרופה – הוא דבר שאי אפשר להסתיר אותו, כיוון שברגע שמייצרים את התרופה כל אחד רואה אותה ויכול לפרק אותה ולעשות “הנדסה חוזרת”, שמותרת בכל מוצר שאין עליו בלעדיות, הנדסה חוזרת אסור לעשות במוצר שיש עליו פטנט. לפיכך סוד מסחרי יכול להיות רק דבר שאינו חשוף להנדסה חוזרת – לדוגמא הנוסחה של קוקה קולה, שאינה ניתנת להנדסה חוזרת, הסוד המסחרי הוא קניינה הרוחני של חב’ קוקה קולה, והעובדה כי הסוד שלה מקנות לה זכויות קניין בו, כל עוד הסוד לא נחשף לעיני כל אסור לקחת אותו – גניבה של הסוד היא פגיעה בקניינה של קוקה קולה.

סעיף 6 לחוק עוולות מסחריות עוסק בהגנה על סוד מסחרי, ראשית כל קובע הסעיף כי גזילת סוד מסחרי היא עוולה נזיקית, גזל סוד מסחרי ע”פ הסעיף היא נטילת סוד מסחרי ללא הסכמת בעליו באמצעים פסולים ושימוש בו ללא היתר.
עוולה זו של סוד מסחרי מגינה על הקניין של בעל הסוד בסוד שלו. סעיף 6 מציין כי גילוי סוד מסחרי באמצעות הנדסה חוזרת, לא ייחשב כשהוא לעצמו כאמצעי פסול, ההנדסה החוזרת היא דבר מותר – לוקחת את המוצר ומפיקה ממנו את הסוד, אם רוצים עליו הגנה מפני התהליך יש לרשום פטנט שיחשוף את הסוד, אך יגן עליו לתקופת מה.

אחת הבעיות של סודות מסחריים היא עובדים, שאומרים לשמור על הסודות, אך עובדים עוברים לפעמים למתחרים ועלולים לקחת איתם את הסודות המסחריים, במשך שנים עניין זה טופל בהסכמי עבודה שבהם מעבר לאיסור על גניבת הסודות היה גם איסור על עבודה אצל מתחרה, הוראות שכאלה בחוזה עבודה נתפסות כהוראות בעייתיות בנוסף, חוק עוולות מסחריות הוסיף על צמצום ההגנה שניתנת לבעלי הסוד המסחרי כאשר קבע בסעיף 7(א) כי אדם לא יהיה אחראי לגזל סוד מסחרי, אם הידע בדבר הסוד הגיע אליו במהלך עבודתו אצל בעל הסוד, והפך לחלק מכישוריו המקצועיים הכלליים, רשימת לקוחות לא יכולה להיחשב כחלק מכישורים מקצועיים, אך למשל אצל מהנדסים סודות יכולים להיחשב ככישורים מקצועיים כלליים.

מעוניינים להתמקצע בעולם העסקים והנדל"ן?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

Scroll to Top

השאירו פרטים ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם