מידע ליזמים בנושא קניין רוחני וסימני מסחר
יזם הרוצה לפתוח עסק צריך לדעת מה זה סימן מסחר ואיך זה רלוונטי לעסק שלו. בנוסף, הוא צריך להיזהר מאוד משימוש בסימן מסחר של עסק אחר, דבר זה עלול לגרור את היזם לתביעות משפטיות ועלויות רבות. בית הספר ליזמות עסקית מתכבד להגיש ליזמים מידע בסיסי לגבעי סימני מסחר.
סימן מסחר מוגדר בפקודת סימני המסחר כסימן המשמש או מיועד לשמש לאדם לעניין הטובין שהוא מייצר או סוחר בהם, בשפה העממית – זהו לוגו, מדובר בתיאור ציורי או מילולי הבא לתאר מוצר, כך למשל סימן המסחר של בית הספר ליזמות עסקית אמור לתאר את בית הספר והשירות שהוא מציע.
הרעיון מאחורי סימן המסחר הוא שמי שפיתח את הסימן השקיע בפיתוח המוניטין עד כדי כך שלסימן יש ערך בפני עצמו, ישנם סימני מסחר המושכים קהל בעניינים השונים מהמקור שלהם – לדוגמא וולט דיסני – לפעמים סימן המסחר נמצא על מוצרים שלא קשורים למוצר המקורי שאליו שייך סימן המסחר.
כאשר סימן רוכש לו זהות ואופי מבחין – באמצעותו ניתן לזהות בין סימן לבין תכונות, נוצר נכס כלכלי, שנוצר ללא שום קשר האם הסימן רשום או לא. הקונוטציה תיווצר גם ללא הרישום, ברגע שלוקחים את הסימן ומשתמשים בו – רוצים להשתמש במוניטין המייצגים את הסימן.
העוולה של גניבת סימן מסחר מנויה כיום בחוק עוולות מסחריות, שימוש בסימן מסחרי שכזה ללא רשות הוא עוולה אזרחית. ישנן הגבלות על רישום סימן מסחר – לדוגמא איסור להשתמש במילה המתארת מוצר כסימן מסחרי – לדוגמא המילה “לחם” אי אפשר לרשום עליה סימן מסחר, שכן היא מייצגת את כל מוצרי הלחם.
ישנו איסור להשתמש כסימן מסחר, בביטויים המתארים את הנכס. ישנו פסק דין חדש הקובע כי השימוש במונח “תירוש” כסימן מסחר אינו מותר, אין הדבר אומר שהשימוש במילה תירוש אינו מהווה גניבת עין, אך ההוכחה לא תהיה בכך שהשתמשו במילה תירוש בלבד.
כשם שאי אפשר להשתמש במילים לתיאור המוצר מראש כסימן מסחרי, יכול להיות שיהיה סימן מסחר שיהפוך לסימן מסחר גנרי כיוון שיהפוך להיות דרך לתיאור המוצר – לדוגמא “פריג’ידר” ו- “ג’יפ”.
אם יזם רוצה לפתוח עסק, והוא חפץ בסימן מסחר – עליו לרשום את סימן המסחר והרשם יבדוק האם לסימן המסחר יש אופי מבחין, האם הוא קשר למוצר והאם הסימן אינו סימן גנרי שאותו אי אפשר להפקיע מן הציבור. אם כל הדברים יתבררו כנכונים – יירשם הסימן, לתקופה של 10 שנים מיום הגשת הבקשה – על פי 31 לפקודת סימני מסחר.
ניתן להאריך לתקופה של 14 שנים לאחר מכן, כיוון שלאחר תקופה מסוימת תזוהה החברה עם הסימן המסחרי ושימוש בו יוכל להוות גניבת עין.