כל יזם המעוניין להיות עצמאי ובעל עסק יכול לממש את השאיפה היזמית שלו במספר דרכים ביניהן, הקמת עסק חדש בתחום הפעילות בו הוא מעוניין לעסוק או קניית עסק קיים בעל תשתית תפעולית, צוות עובדים ומאגר קיים של לקוחות וספקים.
לחילופין היזם יכול להקים עסק חדש בזכיינות שמשמעותו הקמת עסק חדש בהתבסס כל כלים ארגוניים ותפעוליים של רשת הזכיינות.
במאמר זה נסקור את עיקרי היתרונות והחסרונות של כל אחת מהדרכים, אותם על היזם להביא בחשבון העת בחירת הדרך הטובה ביותר למימוש היזמות.
הקמת עסק חדש
יתרונות הקמת עסק חדש
1. עסק חדש, מאפשר ליזם להקים עסק בדיוק כפי שהוא רואה את העסק בחזונו (מבחינת מאפייני המוצר והשירות שנמכרים, אופי הפעילות של העסק, מיקום העסק, לדוגמא בקרבת מקום המגורים של היזם)
2. עסק חדש, מאפשר ליזם שליטה במבנה ההוצאות של העסק, לפי ראות עניו, לדוגמא היזם אינו כבול להסכמי שכירות קודמים של חנות/משרד/מחסן, בעלויות גבוהות, שהעסק אינו יכול לעמוד בהן, היזם יכול להגדיר את תנאי האשראי והמסחר של העסק עם כל הספקים והלקוחות ואת מבנה עלויות השכר של העובדים בעסק, כגון קביעת שכר חודשי גבוה או שכר המתבסס על בסיס נמוך ובתוספת בונוסים על מכירות, שמטרתו לעודד את המכירות בעסק
3. יש ליזם שליטה על קצב ההתפתחות של העסק והיזם יכול להגדיל אותו יותר מהר או יותר לאט לפי ההעדפות האישיות שלו ולפי תוכנית היזמות ,על ידי עריכת מסעות פרסום וגיוס לקוחות חדשים נוספים לעסק. יזמים שמעדיפים לשמור על עסק קטן ואינטימי יכולים לעשות זאת על ידי שמירה על היקף פעילות נמוך וממוקד, ולעומתם יזמים שמעוניינים בעסק עם קצב התפתחות מהיר גם כן יכולים לעשות זאת, עם זאת חשוב לציין כי ככל שהעסק יותר גדול הוא צורך יותר מזומנים וזמן, עסק שגודל מהר מדי וללא תכנון נאות יכול להיקלע למצוקת תזרים מזומנים שתכביד על פעילותו השוטפת.
חסרונות הקמת עסק חדש
1. סיכויי ההצלחה וקצב הצמיחה של העסק חדש לא ידועים ולא ברורים, אין לעסק היסטוריה ממנה היזם יכול ללמוד ולהסיק מסקנות על קצב צמיחת העסק, הרווחיות, ויכולת ההשתכרות מהעסק.
2. היקף ההשקעה בעסק (בציוד, בשיפוץ ובהון חוזר) לא ידוע,במיוחד אם לא נערכה תוכנית עסקית מקצועית,טרם הקמת העסק, על ידי היזם.
3. להקמת עסק חדש נדרש יזם בעל אופי יזמי (בעל יכולת ארגון, הנעה ועמידה בלוחות זמנים קצרים), ששונה מאופי ניהולי. הרבה יזמים הם מעולים כיזמים אך מנהלים לא טובים ועליהם להעביר את הניהול עם הקמת העסק למנהל מוכשר, אך קשה להם להודות בכך ולכן העסק לא מתרומם.
קניית עסק קיים
יתרונות קניית עסק קיים
1. היזם קונה עסק קיים עם מחזור פעילות קיים ורווחיות ידועה מראש, לכן חוסר הוודאות של היזם לגבי מידת ההצלחה של העסק יורד ,חשוב שהיזם יבחן בזהירות את נתוני הדוחות הכספיים של העסק הנרכש ולוודא שהם אמינים, מלאים ושלמים, במידת הצורך מומלץ ליזם להתייעץ עם רואה חשבון לבחינת הדוחות הכספיים של העסק, מידת סבירותם וקצב ההתפתחות של העסק.
2. היזם שרוכש עסק קיים מקבל חוג לקוחות קיים, דבר שמבטיח יכולת מכירה מיידית,ספקים שמספקים מוצרים ושירותים לעסק ועובדים שמכירים את העסק, את תהליכי העבודה ואת הלקוחות והספקים של העסק. היזם מקבל מנגנון עסקי פעיל עם צוות עובדים שמכיר את העסק ויודע את העבודה.
חסרונות קניית עסק קיים
1. היזם מקבל עסק קיים, עם כל ההיסטוריה שלו עם אחריות משפטית לעובדים בעסק ללקוחות של העסק ולספקים של העסק, גם בתקופה בה היזם לא פעל בעסק, עקב כך ניתן לתבוע את היזם בגין אירועים שהתרחשו בעסק לפני הרכישה של על ידי היזם, גם אם אירועים אלו אינם באחריותו של היזם, לכן מומלץ לקנות את הפעילות של העסק ולא את החברה עצמה, שבמסגרתה פעל העסק.
2. היזם מקבל עסק עם מבנה הוצאות קיים ולפעמים קשיח לדוגמא, התחייבות שכ”ד לעוד שנתיים במיקום יקר בו פועל כיום העסק, התחייבויות שכר גבוהות לעובדים שלא כדאי לפטר אותם כרגע מהעסק עקב עלויות פיצויים גבוהות.
3. קניית עסק ללא בדיקת נאותות של רו”ח יכולה לגרום לפשיטת רגל עקב חובות והתחייבויות שלא נצפו.
4. בד”כ לא מוכרים עסק שמטיל ביצי זהב.
קניית עסק מחייבת קבלת דוחות כספיים מבוקרים של העסק, מאזן בוחן, טופס פחת, דוחות מע”מ, דוחות שכר של העובדים בעסק ושל הבעלים, הסכמים עם ספקים ולקוחות,קיום תצפיות בעסק, בדיקות ברשם החברות, ברשם המשכונות, ברשויות המס.
ללא קבלת כל המסמכים שלעיל לא להתקרב לעסק!!!
אין לסמוך על אף אחד.
זכיינות
זכיינות היא הפעלת עסק תחת מסגרת תפעולית פרסומית ושיווקית של רשת קיימת.
קיימות שתי שיטות זכיינות בארץ העיקרית היא הקמת סניף בזכיינות של רשת קיימת (ארומה, רולדין) והמשנית היא צרוף העסק שלי כסניף של רשת קיימת במיוחד חנויות מכולת וסופרים קטנים שנרכשים על ידי רשתות שיווק גדולות.
בישראל כ 3,000 עסקים הפועלים בזיכיון עבור כ 250 רשתות שונות מהארץ ומהעולם, בארה”ב כמחצית מהעסקים הקמעונאיים פועלים בשיטת הזכיינות
כ 65% מהזיכיונות בארץ שורדות מעל 4 שנים.
הצלחת הזיכיון תלויה במספר גורמים :
1. עלות הזיכיון – עלות הזיכיון ברשתות נעה בין 20,000$-70,000$, עלות זו משמעותית ליזם, אך למרות זאת ברשתות מסויימות, מגבלה זו אינה מהווה חסם אפקטיבי ומספר היזמים המבקשים הזיכיון עולה על מספר היזמים הזוכים בו.
2. עלות ההקמה של הסניף – עלות ההקמה הממוצעת של סניף בזיכיון נעה בין 10,000$ – 40,000$ עבור דוכן/נקודת מכירה קטנה ועד ל 150,000$ – 350,000$ לחנות גדולה, עלויות אלו כוללות את עלויות השיפוץ, רכישת הציוד (מכונות, רהיטים, מכשירים וציוד נלווה), רכישת המלאי, מתן ערבויות על ידי העסק לספקים ולרשת עצמה, במידה והסניף מוקם על ידי הרשת, יש לרשת רווח נוסף של עוד כ 10% מעלות ההקמה של הסניף בצורת הנחות שהיא מקבלת מספקים קבועים.
3. דמי הזיכיון השוטפים ממחזור המכירות – עסק בזכיינות משלם לרשת שיעור של כ 3%-10% ממחזור המכירות של העסק ,עבור ניהול,פרסום כלל ארצי ,שווק וקרן בלאי ושיפוצים.
4. עלות המוצרים מהרשת לזכיין – זכיינים ברשתות מחוייבים בדרך כלל לרכוש את כל חומרי הגלם והמוצרים הנמכרים בנקודות המכירה של הרשת מהרשת עצמה. מכירת המוצרים לזכיין (מאפים, לחמים, סוכר, חמאה, כלים, בגדים) מגלמת רווח לרשת וכמו כן חל איסור על הזכיין למכור מוצרים אחרים ברשת ,כדי לשמור על הרמה של המוצרים או כדי למנוע פגיעה ברווחי הרשת.
5. השארת רווחיות לזכיין – רשתות שלא משאירות לזכיין יכולת השתכרות סבירה מהפעלת הסניף של הרשת יקרסו
6. נסיון ניהולי של הזכיין – זכיינים רבים הם שכירים לשעבר שהחליטו להקים עסק “בטוח” אך ניהלו אותו בצורה כושלת. פיקוח של הרשת, הכשרתו של הזכיין ומתן כלים ניהוליים היא הכרחית להצלחת הזיכיון.
7. קבלת נתונים פיננסיים – לפני חתימה על הסכם התקשרות עם רשת להפעלת זיכיון חובה על היזם לעיין בדוחות כספיים של סניפים אחרים ברשת .סרוב הרשת לחשוף נתונים כספיים,על ביצועי הסניפים לפני חתימת הסכם הזיכיון, מעמידה בספק את רווחיות סניפי הרשת.